16.2.2018| Kirjoittaja: Tomi Saali

Toimialojen välillä on eroja digitaalisen aallon etenemisen suhteen, mutta digitalisaatio tulee vaikuttamaan jokaiseen toimialaan. Rakennusala toimialana tai B2B -liiketoiminta yleisestikin eivät ole digitalisaation edellekävijöitä. Kilpailuedun luominen on helpompaa digitaalisesti vähemmän kehittyneillä toimialoilla verrattaen edelläkävijätoimialojen toimijoihin, sillä heitä on jo lukuisia.

Yritysten vanhat toimintamallit ja rakenteet kohtaavat uusia haastajia digitalisaation myötä. Esimerkiksi aikoinaan jäykät rakenteet ja vakiintuneet toimijat ovat kokeneet mullistavia muutoksia uusiutuneella matkailutoimialalla. Hitaat vakiintuneet toimijat putosivat alalta pois, koska eivät kyenneet vastaamaan digitalisaation tuomaan muutokseen.

”Digitalisoituminen pakottaa yritykset kilpailemaan uusia toimijoita vastaan”

Rakennusalan -toimialalla digitalisoitumisen liiketoimintahyödyt liittyvät B2B yrityksen asiakkailleen tuottamiin operatiivisten prosessien sähköistämiseen, asiakaskokemuksen paranemiseen ja palvelusopimusmallien muuttumiseen.

Yrityksen menestys riippuu vahvasti siitä, miten yritys asemoituu omassa ekosysteemissään ja millaiset mahdollisuudet sillä on parantaa asemiaan. Digitaalista murrosta käsiteltäessä ei riitä, että yritys vertaa itseään vain sen kilpailijoiden palveluihin. Suhteellisesti yritys menettää asemiaan myös silloin, jos joku toimija arvoketjussa tai sen ulkopuolelta luo uuden asiakasarvoa paremmin tuottavan palvelun. Tällöin yritykselle realisoituvat digitalisaation uhat, vaikkeivat ne suoraan liitykään yrityksen ydintoimintoihin. Rakennusala tuskin täysin digitalisoituu, mutta siihen liittyvä arvoketju voi digitalisoitua hyvin pitkälle.

En yllättyisi, jos voimasuhteet ja markkina-arvot rakennustoimialalla jaettaisiin uusiksi viiden vuoden sisällä. Päinvastoin, olisin todella yllättynyt mikäli viiden vuoden päästä joku sanoisi, että “mitä minä sanoin, digitalisaatio ei vaikuta meihin mitenkään”.

Kiinnostuitko aiheesta? Lue lisää verkkomedia-verkkosivultamme.

Tomi Saali toimii Revulonilla seniori konsulttina, auttaen yrityksiä digitaalisen liiketoiminnan ja strategian kehittämisessä.