2.12.2016| Kirjoittaja: Sami Keskiaho

Ajatuksia siitä miten virtuaalinen kokemus messuosastolla toimii. Domuksen 24 neliön kokoisella messuosastolla ole pääsääntöisesti kolme henkilöä Domuksen puolelta joilla oli tärkein tehtävä eli keskustella vieraiden kanssa heidän tarpeistaan ja toiveistaan keittiön osalta sekä sopia miten edetään jatkossa.

Vrethinkiltä oli paikalla kaksi henkilöä Vrethinkiltä, joiden vastuulla oli opastaa messuvieraat käyttämään virtuaalista keittiötä sekä houkutella ohi käveleviä ihmisiä virtuaaliseen keittiöön. Näiden messujen kokemuksen pohjalta tuntuu siltä, että tämä oli oikealainen ratkaisu. Myyjien ei tarvinnut murehtia teknisistä toimivuudesta tai käyttäjien opastuksesta vaan he pystyivät täysillä keskittymään messuvieraisiin.

Messuilla kävi keskimäärin vähän yli 3 000 kävijää päivässä ja jatkossa tämän kokoisille messuille riittäisi yksi tekninen tukihenkilö vastaamaan virtuaalisen kokemuksen toimivuudesta. Vilkkaammilla messuilla voisi olla perusteltua, että paikalla on kaksi henkilöä josta toinen toimii koko ajan sisäänheittäjänä ja toinen opastaa käyttäjiä.

Usein osastolle pysähtyi pariskunta, joista vain toinen kokeili virtuaalista keittiötä. Tämä johui varmasti osaksi siitä, että koska keskimäärin opastuksineen virtuaalisen keittiön kokeileminen vie noin 5 minuuttia ja käyttäjiä pystyi olemaan vain yksi kerralla. Tämän takia oli hyvä, että ruudulta oli mahdollista seurata mitä virtuaalikeittiötä kokeileva ihminen näki ja teki. Tosin tämä oli myös hyvää aikaa myyjille keskustella toisen henkilön kanssa keittiöasioista.

Vaikka suurin osa kävijäpalautteesta olikin positiivista niin osastolla kävi myös henkilöitä, jotka olivat pettyneitä ja jopa närkästyneitä siitä, ettei osastolla ollut perinteistä fyysistä keittiötä. Kaikkia ei voida miellyttää, mutta ehkä isommille messuille oikeanlainen kombinaatio olisi osasto missä virtuaalisen keittiön lisäksi olisi myös oikea keittiö.

Vielä toistaiseksi kun virtuaalitekniikka on useimmille kävijöille uutta eikä sitä ole käytössä kuin harvoilla osastoilla on helppoa saada heidän huomionsa sekä saada heidät kokeilemaan virtuaalista elämystä. Useat osastolla virtuaalista keittiötä kokeilleet ihmiset varmasti muistavat Domuksen osaston paremmin kuin muiden messuilla olleiden keittiövalmistajien.

Vuoden parin päästä tilanne saattaa olla kuitenkin jo toisenlainen. Silloin on todennäköistä, että tekniikkaa hyödynnetään useilla muillakin osastoilla ja ihmiset ovat jo testanneet virtuaalilaseja aiemmin. Näin ei enää pystytä tuottamaan mieleenjäävää kokemusta uutuuden varjolla vaan virtuaalisen elämyksen sisällön merkitys kasvaa.

Toinen huomioitava asia on, että mitä enemmän muilla osastoilla on käytössä virtuaalitekniikkaa niin sitä tavanomaisempaa siitä tulee ja vierailijoiden houkutteleminen on hankalampaa koska lasien päälle pukeminen voidaan kokea hankalaksi ja vähän epämiellyttäväksi.

Ensi messuilla pitää olla siis taas jo askeleen edellä.