21.1.2019| Kirjoittaja: Sami Keskiaho

Et ole varmasti ainoa joka ajattelee näin, etkä luultavasti myöskään täysin väärässä. Järjestelmiä on erilaisia ja pääsääntöisesti niiden hinnat muodostuvat ominaisuuksien ja yrityksen kontaktimäärien perusteella. Valtaosa järjestelmistä on hinnoiteltu kuukausimaksullisesti ja hinnat skaalautuvat sen mukaan, kuinka paljon yriyksellä on tietokannassa kontakteja. Jos isomalla firmalla on vaikkapa 50 000 kontaktia tietokannassa niin pelkän järjestelmän kustannukset nousevat helposti 40 000 – 50 000 euroon vuodessa.

Kuitenkin sama softa saattaa olla tuhannella kontaktilla muutaman tonnin vuodessa. Kohtuullisen järkevillä kuluilla on siis myös pk-yrityksen mahdollista saada käyttöön samat työkalut, kuin isommilla firmoilla. Huom! lisenssimaksujen lisäksi kuluja tulee järjestelmän käyttöönotosta ja markkinoinnin automaation suunnittelusta.

Liidejä ja lisää kauppaa, ei koodia ei jargonia.

Esimerkiksi markkinoinin automaatio voisi toimia pienessä verkkokaupassa seuraavasti:

  1. Uuden kävijän tultua verkkokauppaan ruutuun lävähtää ikkuna missä tarjotaan uuden asiakkaan etuna 20% alennusta ensimmäisestä ostosta. Tämän saa syöttämällä lomakkeeseen sähköpostiosoitteen ja nimen.
  2. Järjestelmä lähettää henkilölle sähköpostiin kiitosviestin ja luvatun alennuskoodin. Mikäli alennuskoodia ei ole käytetty 25 päivän kuluessa järjestelmä lähettää kävijälle muistutuksen, että alennuskoodi on voimassa enää 5 päivää.
  3. Kävijä käyttää koodin ja ostaa verkkokaupasta miesten hiihtomonot. Järjestelmä lähettää automaattisen tilausvahvistuksen. Sen lopussa on myös mainos tarjouksessa olevista sauvoista ja erityisesti hiihtäjille kehitetyistä energiapatukoista.
  4. Viikon kuluttua toimituksesta järjestelmä lähettää asiakkaalle viestin missä pyydetään asiakasta arvostelemaan tuote yrityksen verkkokaupaan, jotta muut henkilöt voivat tehdä järkeviä hankintoja. Samalla kerrotaan, että kaikkien tuotearvostelijoiden kesken arvotaan joka kuukausi lahjakortti verkkokauppaan. Sähköpostin lopussa on mainos uusista luistelusuksista.
  5. Mikäli asiakas ei ole tilannut mitään uutta verkkokaupasta kahden kuukauden kuluttua ensimmäisestä tilauksesta järjestelmä lähettää asiakkaalle 10 euron alennuskoodin, joka on voimassa vain viisi päivää ja yli 50 euron ostoksiin.
  6. Asiakkaan nimipäivänä järjestelmä lähettää onnitteluviestin ja huipputarjouksen joka on voimassa vain kyseisen päivän ajan.
  7. 11 kuukauden kuluttua monojen ostamisesta järjestelmä lähettää asiakkaalle sähköpostin missä muistutetaan, että aktiivisesti hiihtoa harrastavien olisi hyvä uusia monot joka vuosi. Liiteenä on alennuskoodi sekä mainos uusista monoista.

Järjestelmän pystyttäminen vaatii tietysti suunnittelua ja teknistä osaamista, mutta ei pk-yrittäjän siitä tarvitse murehtia. Palvelun tarjoaja suosittelee asiakkaan tarpeisiin ja budjettiin sopivan järjestelmää sekä huolehtii sen käyttöönotosta ja toiminnasta.

Asiakkaan ei välttämättä tarvitse edes koskaan kirjautua sisään markkinoinnin automaatio -järjestelmään. Palvelun tarjoaja toimittaa kuukausittain raportit sekä sopivin väliajoin pidettävissä palavereissa katsotaan tarkemmin tulokset ja sovitaan tarvittavista muutoksista.