1.2.2018| Kirjoittaja: Tomi Saali

Katso kuinka KELA mainostaa Iltalehden bannerissa isyyspakkausta, vaikka asut yksin 20 neliön asunnossasi. Odota sitten, että lehtimyyjä soittaa viimeisimmän ET-lehden huipputarjouksesta. Mieti miksi huonekaluliike haluaa antaa sinulle taas kerran tarjouksen nahkasohvasta, siitä punaisesta. Kaikki täysin pieleen markkinoinnin näkökulmasta. Mitä tapahtui?

”Syy on analytiikassa tai lähinnä siinä, miten sitä tehdään.”

Silloin kun analytiikkaprojektit tehdään out-of-the-box -projektitoimituksena, epäonnistuvat ne poikkeuksetta, sillä asiakkaan liiketoimintaa ei ymmärretä ja siten aitoa asiakasymmärrystä ei pääse koskaan syntymään. On täysin yhdentekevää asetella yleistettyjä lineaarisia malleja silmät sidottuna saatavilla olevan aineiston päälle ja pyrkiä ”ennustamaan” siitä jotakin. Toki lopputuloksena on jokin malli, mutta liiketoiminnallista arvoa sillä ei saa. Keskeisin syy analytiikkaprojektien epäonnistumiselle on se, että mennään mallinnus, algoritmit ja työkalut edellä liiketoiminnan sijasta.

Jos vastaat projektista, muista nämä:

1. Projekti on turha, mikäli analytiikalle ei voida määritellä liiketoiminnallista arvoa ja selvää suunnitelmaa arvon realisoimiseksi
2. Analytiikan tekeminen on taiteilua tiedonhallinnan ja liiketoiminnan välimaastossa, datan ja bisnesymmärryksen luomisessa.
3. Asiantuntijan pitää pystyä määrittelemään millä menetelmillä ja millä prosessilla valittua liiketoimintaongelmaa lähestytään.
4.Analytiikan arvo saadaan näkyville vasta silloin, kun tavoitetilana on yksi yhtenäinen analytiikan palveluväylä.

Huomioi lopuksi vielä miksi näin tehdään ja kauanko se kestää. Mikäli vastauksia ei saada, tullaan rahoittaneeksi vain arvailua.

Tutustu Revulonin ratkaisuihin analytiikalle!

Tomi Saali toimii Revulonilla seniori konsulttina, auttaen yrityksiä digitaalisen liiketoiminnan ja strategian kehittämisessä.