31.10.2018| Kirjoittaja: Sami Keskiaho

1950-luvun Philadelphiassa paikalliset poliisit kutsuivat kiitospäivän jälkeistä perjantain mustaksi perjantaiksi. Tämä johtui siitä, että lähiöiden asukkaat ja turistit kansoittivat keskustan kadut ja kaupat aiheuttaen ruuhkia ja häiriöitä. Poliisit joutuivat paiskimaan ylitöitä eivätkä päässeet nauttimaan pitkästä viikonlopusta. 1980-luvulla termiä alettiin käyttämään ympäri Yhdysvaltoja osaksi pitkien pyhien mainoskampanjoita.

Viimeisen muutaman vuoden aikana Suomessa, etenkin verkkokauppiaat ovat ottaneet Black Fridayn osaksi syksyn kampanjoita.  Ja koska me suomalaiset rakastamme ostaa, kun halvalla saa niin ei ole mikään yllätys, että ylimääräinen alennusmyynti on otettu innolla vastaan.

Esimerkiksi tänä vuonna Gigantti teki Black Fridayna jo kolmatta vuotta peräkkäin kaikkien aikojen parhaimman myyntituloksensa. Nettimyynti kasvoi 46 prosenttia vuoden 2016 Black Fridayhyn verrattuna ja päivän kokonaismyynti verkossa ja kivijalassa oli yhteensä 21,3 miljoonalla euroa

Varmaan on, että 23. marraskuuta tehdään kauppaa. Toivottavasti sinunkin yrityksesi saa osansa tästä siivusta.

Muutamia viime hetken vinkkejä

  1. Muista mobiili. Ostajat kyttäävät tarjouksia pitkin päivää kännykällä ja hyödyntävät hyvät tarjoukset heti. Jos verkkokauppasi käytettävyys mobiilissa ei ole kunnossa niin sen korjaaminen ei välttämättä enää onnistu, mutta jotain pieniä parannuksia käytettävyyteen on vielä mahdollista tehdä.
  2. Koukuta uutiskirjeiden tilaajat. Ilmoita etukäteen, että perjantaina klo 10 ja 14 tärähtää sellaiset tarjoukset sähköpostiin joita et halua missata. Tarjoukset ovat voimassa vain tunnin ajan ja tuotteitakin on rajoitettu määrä.
  3. Kampanjasivu. Tee verkkokauppaasi erillinen kampanjasivu missä julkaistaan kaikki etukäteistiiserit, tarjoukset, uutiskirjeiden tilaukset ja muut tiedot Black Fridayhin liittyen. Näin asiakkaalla on yksi selkeä osoite mihin mennä.  
  4. Aloita markkinointi ajoissa. Pari päivää ennen Black Fridaytä olet jo auttamattomasti myöhässä. Kampanjat käyntiin pari viikkoa ennen h-hetkeä ja viikkoa ennen lisää kaasua.
  5. Palvelimen liikennemäärät. Kestäähän verkkokauppasi palvelimet ja muu tekniikka tulevan asiakasryntäyksen? Jos et ole varma niin ota yhteyttä verkkokauppasi kehittäjään tai hosting -palveluntarjoajaan.
  6. Remarketing -listat kuntoon. Huolehdi, että tavoitat Black Fridayn jälkeen remarketing-mainoksilla jälkeen ne shoppailijat, jotka kävivät verkkokaupassasi, mutta eivät tällä kertaan ostaneet mitään.