18.2.2018| Kirjoittaja: Tomi Saali

Mahdollisten ratkaisujen, palveluiden ja niitä tarjoavien tahojen laaja valikoima saattaa alkaa närästämään digitalisaation hypekäyrällä toimivaa verkkokauppiasta, koska kauppiasta houkutellaan tarttumaan näihin tarjouksiin – ”parantavathan” ne sitä tai ainakin jotakin sähköisen liiketoiminnan osa-aluetta. Yleisesti ottaen elämä on parempaa ja helpompaa käyttämällä turhake X:ää osana omaa liiketoimintaa.

Liiketoiminnan johdonmukaista kehittämistä saattaa hankaloittaa tai väärentää osaratkaisujen perässä juokseminen, jolloin kauppias harhautuu pois itse liiketoiminnastaan.

Viisi ongelmaa sähköisessä liiketoiminnassa

Yleisimmät ongelmatilanteet sähköiseen liiketoimintaan liittyen:

1. Sähköinen liiketoiminta on integroimatta tilaus-toimitusketjun välillä.
2. Sähköinen liiketoiminta on keskittynyt lähtökohtaisesti front-end lähtöiseksi.
3. Sähköisen liiketoiminnan ratkaisujen kirjo on valtava ja ne musertavat alleen.
4. Sähköisen liiketoiminnan ratkaisut eivät tue koko yrityksen arvoketjua.
5. Manuaaliset työvaiheet hankaloittavat liiketoiminnan kehittymistä.

Sähköisen liiketoiminnan osalta yrityksessä saatetaan keskittyä osa-optimointeihin yksipuolisesti edustusjärjestelmien, esimerkiksi verkkokaupan näkökulmasta ja yksittäisten ongelmien ratkaisemiseen. Hyvän digitaalisen palvelun rakentamista edelleen hankaloittaa saatavilla olevien ratkaisujen valtava määrä ja niiden yhteensovittamisessa eteen tulevat ongelmat. Pistemäisten toisiinsa sopimattomien ratkaisujen aiheuttamat epäjatkuvuudet prosesseissa paikataan manuaalisilla työvaiheilla. Lopputuloksena on taatusti harmaita hiuksia.

Tunnistatko ongelmat? Haluamme olla matkaoppaasi digitalisoituvassa maailmassa.

Tomi Saali toimii Revulonilla seniori konsulttina, auttaen yrityksiä digitaalisen liiketoiminnan ja strategian kehittämisessä.