Hakukoneoptimointivinkit verkkokauppiaalle

Miksi hakukoneoptimointi on verkkokauppiaalle erittäin tärkeä asia?

Googlen (ja muiden hakukoneiden) orgaanisten hakujen kautta tuleva liikenne on verkkokauppiaalle ilmaista. Menestyneiden verkkokauppojen trafiikista jopa yli 50 % tulee Googlen orgaanisten hakutulosten kautta. Esimerkiksi, jos tällainen verkkokauppa käyttää 10 000 euroa kuussa CPC-mainontaan niin silloin voidaan ajatella, että orgaanisen trafiikin arvo on yritykselle yli satatuhatta euroa vuodessa. Automaattisesti tai sormia napsauttamalla tämä ei tapahdu vaan tämä vaatii pitkäjänteistä hakukoneoptimointia. Hyvin tehtynä verkkokaupan hakukoneoptimointiin sijoitettu aika ja eurot ovat kuitenkin selvästi tuottoisampia, kuin klikkipohjainen mainostus.

Avainsanojen analysointi ja avainsanastrategia

Avainsanojen analysoinnilla tarkoitetaan prosessia, jonka tavoitteena on selvittää, mitä avainsanoja (hakutermejä) ihmiset käyttävät etsiessään verkkokauppiaalle relevanttia tietoa netistä. Avainsanojen analysointiin on tarjolla useita eri ohjelmia. Ilmaisella Google Keyword Plannerillä pääsee alkuun, mutta maksullisiin ohjelmiin, kuten SEMRush, Ahrefs ja KWFinder kannattaa tutustua, mikäli verkkokaupan hakukoneoptimointiin on tarkoitus satsata vähänkin enemmän paukkuja.

Avainsana-analyysin tavoitteena on etenkin haarukoida niitä hakutermejä, joilla ostoaikeissa olevat googlettajat päätyisivät meidän verkkokauppaan.

Esimerkiksi: hakutermillä naisten talvitakit tehdään syksyisin paljon hakuja. Verkkokauppiaan pitää arvioida, että ovatko nämä henkilöt jo ostoaikeissa vai vielä vasta kartoittamassa eri vaihtoehtoja. Ehkä hakutermejä naisten parka talvitakit, naisten pitkät talvitakit tai naisten talvitakit ale käyttävät vierailijat ovat lähempänä ostopäätöstä?

Zalandon kaltaisilla jättiläisillä on varaa räiskiä sinne ja tänne, mutta etenkin pienien verkkokauppiaiden on tärkeätä kohdistamaan resurssit juuri niihin käyttäjiin, jotka ovat valmiita painamaan tilausnappulaa.

Tuotesivujen optimointi

Älä kopio tuotesivujen tekstejä valmistajalta tai kilpailijoilta. Voit tietenkin lainata ideoita, mutta kirjoita uniikit tuotekuvaukset. Tämä on erittäin työlästä etenkin, jos verkkokaupassa on satoja tai jopa tuhansia tuotteita.

Älä kirjoita tuotekuvauksia hakukoneille vaan kävijöille. Hakukoneiden tarkoitus on tarjota käyttäjälle mahdollisimman relevanttia sisältöä. Niiden algoritmit kehittyvät koko ajan ja paras taktiikka on tuottaa kävijälle arvokasta ja kiinnostavaa sisältöä.

Onko tämä sisältö hyödyllistä informaatiota tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneelle kävijälle? Auttaako se heitä ostopäätöksen tekemisessä?

Muista myös vanha viisaus – älä listaa ainoastaan ominaisuuksia ja muuta teknistä jargonia vaan keskity kirjoittamaan hyödyistä.

Mahdollisuuksien mukaan pyri myös ottamaan omat tuotekuvat sekä tuotevideot tuotteista.

Tuotesivua optimoitaessa on hyvä ainakin miettiä:

  • Sivun otsikko
  • Pääotsikko
  • Väliotsikot
  • Sisältötekstit (etenkin ensimmäiset kappaleet ovat tärkeitä)
  • Kuvien ja videoiden tiedostonimet
  • Lyhyt tuotekuvaus
  • Kuvien vaihtoehtoiset tekstit (alt tags)
  • Meta -otsikko ja -kuvaus
  • URL -osoite

Kategoriasivujen optimointi

Useimmissa verkkokaupoissa tuotteet ovat jaoteltu kategorioihin ja alakategorioihin. Näiden tavoitteena on tehdä verkkokaupasta mahdollisimman selkeä ja helppokäyttöinen. Hakukoneoptimoinnissa tuotekategoria sivut nousevat tärkeään asemaan etenkin silloin, kun käyttäjä ei hae yhtä tiettyä tuotetta vaan vaihtoehtoja tuoteryhmästä.

Esimerkiksi haulla naisten nahkatakit hyvin optimoitu kategoriasivu naisten nahkatakeista nousee todennäköisesti hakutuloksissa korkeammalle, kuin yksittäisen nahkatakin tuotesivu.

Hyödynnä avainsana-analyysin tuloksia tuotekategorioiden nimeämisessä.

Tuotekategoriasivujen sisältöjen tuottamiseen soveltuu samat vinkit, kuin tuotesivujen optimointiin. Älä kopio ja kirjoita käyttäjälle relevanttia sisältöä.

Kategoriasivua optimoitaessa on hyvä ainakin miettiä:

  • Sivun otsikko
  • Pääotsikko
  • Lyhyt kategorian kuvausteksti
  • Meta -otsikko ja -kuvaus
  • URL -osoite

Panosta käytettävyyteen mobiililaitteilla

Yhä suurempi osa verkkokauppojen kävijöistä käyttää mobiililaitteita. Tästä johtuen sivuston mobiilikäytettävyys onkin yksi Googlen hakualgoritmin tärkeimpiä kriteerejä.

Verkkokauppaa suunniteltaessa on hyvä ottaa huomioon mobile first -periaate. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkokaupan suunnittelu aloitetaan mobiiliversiosta ja vasta myöhemmässä vaiheessa suunnitellaan tabletti ja desktop -versiot. Näin voidaan varmistaa, että verkkokaupan käytettävyys on optimaalinen mobiililaitteille.

Mobiilioptimoinnissa on hyvä ainakin huomioida:

  • Responsiivinen suunnittelu
  • Sivuston nopeus ja latausaika
  • Helppokäyttöinen navigointi
  • Yksinkertainen mobiilimaksaminen

Mitä seuraavaksi?

Verkkokaupan hakukoneoptimointi on usein vaativa ja aikaa vievä prosessi. Aiheesta kiinnostuneelle netistä löytyy valtavasti työkaluja, artikkeleita ja vinkkejä. Voit ottaa myös meihin yhteyttä mikäli haluat käyttää ulkopuolista apua optimointiin.