Tämän vuoden Black Fridayn myyntimäärät tulevat luultavasti rikkomaan edellisten vuosien ennätykset. Päivästä on kehittynyt Suomessakin merkittävä ostotapahtuma, ja kassakoneet kilisevät niin kivijalka- kuin verkkokaupoissakin. Tuotteiden ja tavaroiden lisäksi tapahtuman varjolla verkossa myydään ja markkinoidaan myös erilaisia palveluita.

Facebookin mainosverkosto on helppo keino viestiä tehokkaasti Black Friday -tarjouksista. Tosin, siinä piilee myös haasteita. Myyjän ongelmana on tiukka kilpailu käyttäjien huomiosta ja mainoshintojen nousu. Black Fridayn alla yritykset panostavat tavallista enemmän mainontaan ja se näkyy hinnoissa. Toimialasta ja markkinasta riippuen Facebook -mainonta saattaa Black Fridayna olla jopa 50–100 prosenttia tavallista perjantaita kalliimpaa.

Käyttäjien Facebook ja Instagram -fiidit puolestaan ovat täynnä Black Friday -mainoksia. Miten sieltä saisi omansa näkyviin?

Tästä syystä kampanjointi kannattaakin aloittaa jo viikkoja ennen varsinaista tapahtumaa. Taktiikka on yksinkertaistettuna seuraava: marraskuun ajan haalitaan ihmisiä myyntisuppiloon ja mustana perjantaina klousataan kaupat.

Tehokkaampaa ja edullisempaa

Mainostus Facebookissa on tehokkaampaa ja edullisempaa, jos mainokset kohdistetaan henkilöille, jotka tuntevat yrityksen tai tuotteen jo entuudestaan. Tällaisia ovat esimerkiksi henkilöt, jotka ovat vierailleet yrityksen nettisivuilla, katsoneet yrityksen videoita, reagoineet julkaisuihin, tehneet ostoksia verkkokaupasta, liittyneet sähköpostilistalle tai kuuluvat yrityksen kanta-asiakasjärjestelmään.

Myyntisuppiloajattelun mukaisesti kampanjan alkuviikkoina yritys, tuote tai palvelu tuodaan potentiaalisten kohderyhmien tietoisuuteen ja herätetään kiinnostus. Seuraavassa vaiheessa kohderyhmälle tuotetaan mainontaa, johon he reagoivat tykkäämällä siitä tai kommentoimalla.

Tuotteen tilaus tai muun kampanjalle asetettu tavoite toteutuvat vasta kampanja viimeisessä vaiheessa eli Black Fridayna.

Esimerkki:

Kuvitteellisen Suomen Sauna ja Kiuas Oy:n Black Friday -kampanjan tavoitteena on päästä eroon kesällä myymättä jääneistä puukiukaista.

Skenaario 1

Markkinointipäällikkö aloittaa Black Friday -kampanjoinnin vasta Black Friday -viikolla. Mainostoimistosta tilataan kiireessä muutama banneri ja kampanjasivusto. Itse mustana perjantaina somessa julkaistaan kampanja, jossa puukiukaita tarjotaan 25 prosentin alennuksella. Kampanja kohdistetaan kesämökeistä ja/tai saunomisesta kiinnostuneille henkilöille. Mainonta on kallista, oikeita henkilöitä ei tavoiteta tai heitä ei saada kiinnostumaan tarjouksesta. Kampanja ei tuota toivottua tulosta.

Skenaario 2

Markkinointipäällikkö aloittaa kampanjan suunnittelun jo lokakuussa. Marraskuun alussa yritys julkaisee pari lyhyttä videota, joissa kerrotaan suomalaisten puukiukaiden valmistuksesta ja saunomisesta. Seuraavissa mainoksissa vertaillaan sähkö- ja puukiukaiden eroja, kerrotaan, koska vanha kiuas on syytä vaihtaa ja miten uusi kiuas nostaa löylyt ja saunomiselämyksen aivan uudelle tasolle.

Mainoksissa kannustetaan liittymään valtakunnalliseen Saunaklubiin. Sen jäsenet saavat sähköpostiin tarjouksia ja ajankohtaista tietoa saunomisesta. Tähän mainontaan markkinointipäällikkö käyttää 50–60 prosenttia kampanjan budjetista.

Varsinaiset tarjousmainokset julkaistaan Black Fridayna. Mainokset kohdistetaan pelkästään henkilöille, jotka ovat reagoineet yrityksen aiempiin mainoksiin, kuuluvat yrityksen postituslistalle tai asiakasrekisteriin.

Päivän polttava kiuastarjous tavoittaa henkilöt, jotka ovat jo pohtineet kiukaan vaihtoa. Ostopäätös on helppo tehdä, kun tuotekin on jo tuttu. Kampanjan myyntitavoitteet saavutetaan kirkkaasti.

Kumpi markkinointipäällikkö olet mieluummin?

Muista myös

Panosta mainosten visuaalisuuteen

Ostotapahtumaan tähtäävän mainoksen on tärkeä olla selkeä. Katsojan pitää ymmärtää yhdellä silmäyksellä mitä mainostetaan ja miksi tarjous on niin hyvä, ettei sitä voi sivuuttaa. Mainoksissa on hyvä olla selkeä kehote – osta nyt tai kadut huomenna. Ehkä tärkeintä on kuitenkin erottua Black Fridayn mainosmassasta.

Ajasta kampanjat ja mainokset

Black Fridayna julkaistavat Facebook -mainokset on hyvä suunnitella ajoissa ja ajastaa ne julkaistavaksi kampanjan aloitushetkellä. Tämä kannattaa tehdä vähintään pari päivää ennen kampanjan alkua. Näin Facebookilla on aikaa hyväksyä mainokset ja jos niitä tarvitsee jostain syystä muuttaa, siihenkin on aikaa.

Tarkista tilin käyttöraja

Facebook -tilin käyttöraja on hyvä tarkastaa ennen kampanjan alkua. Mainoksien näyttäminen lopetetaan, vaikka kampanjan budjettia ei olisi vielä käytetty, jos tilin käyttöraja tulee vastaan. Pahimmassa tapauksessa tilin käyttöraja täyttyy jo Black Friday -aamuna eikä sitä huomata ennen kuin seuraavana päivänä, kun selvitetään syitä kampanjan epäonnistumiselle.

Tilin käyttörajan voi muuttaa Laskutus -> Maksuasetukset kohdassa.

Tarvitsetko apua?

Ota yhteyttä ja keskustellaan miten me voimme auttaa yrityksesi Facebook -mainonnassa.