1. Hanki yritykselle hyvä verkkotunnus

Verkkotunnus eli kotisivujen osoite (esimerkiksi www.revulon.fi) on keskeinen osa yrityksen kotisivuja. Verkkotunnus vaikuttaa sivuston brändimielikuvaan, käytettävyyteen ja hakukoneoptimointiin.

Usein verkkotunnus on yksinkertaisesti yrityksen nimi. Tämä toimii hyvin etenkin silloin, kun yrityksen nimi on yksisanainen (esimerkiksi www.nordea.fi). Haasteita tulee silloin kun yrityksen nimessä on useampi sana tai se sisältää numeraaleja, ääkkösiä tai muita erikoismerkkejä. Kuvitteellisen yrityksen Maansiirtoliike Martti Mäkinen Oy:n verkkotunnuksen päättäminen onkin jo hankalampaa. Vaihtoehtoja voisi olla:

  • www.maansiirtoliikemarttimakinen.fi
  • www.maansiirtoliike-martti-makinen.fi
  • www.maansiirto-makinen.fi
  • www.maansiirtoliike-makinen.fi
  • www.makinen.fi
  • www.maansiirto.fi

Ensimmäinen vaihtoehto on looginen ja usein tähän päädytäänkin. Tämä on kuitenkin käytettävyydeltä hiukan hankala. Kaksi viimeistä on taas selkeitä ja lyhyitä verkkotunnuksia. Todennäköisesti näin lyhyet ja yleismaalliset verkkotunnukset on jo varattu, ainakin yleisimmillä verkkotunnuksien päätteillä, kuten .fi ja.com. Mikäli verkkotunnushaku laajennetaan koskemaan muitakin päätteitä, niin löydetään helposti joku vapaana oleva verkkotunnus, kuten esimerkiksi:

  • www.maansiirto.net

Tässä vaihtoehdossa taas ongelmaksi muodostuu se, että suurin osa suomalaisista käyttäjistä on tottuneita .fi verkkotunnuksiin. Tästä johtuen osa Maansiirtoliike Martti Mäkisen kotisivuille haluavista käyttäjistä päätyisikin vahingossa kilpailijan sivuille ja samoin sähköposteja lähetettäisiinkin helposti vahingossa väärään osoitteeseen.

Verkkotunnusta valittaessa joudutaankin usein tekemään kompromissi. Vapaita verkkotunnuksia voi hakea esim. täältä.

2. Valitse tarpeeksi tehokas, skaalautuva ja turvallinen webhotelli

Kotisivut ja sähköpostit tarvitsevat palvelimen toimiakseen. Useimmiten on kätevintä hankkia palvelintila ja muut tarvittavat härpäkkeet webhotelleista. Webhotellin valitseminen ei ole helppoa, sillä palveluntarjoajia on valtavasti ja palvelin pakettien sisällöt sekä hinnat vaihtelevat merkittävästi.

Valintaa ei kuitenkaan kannata tehdä hinta edellä. Edullisimmillaan palvelinpaketit maksavat vain muutamia euroja kuukaudessa eikä tällä investoinnilla voida odottaa kummoistakaan laatua.

Valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota ainakin;

  • Paljonko on levytilaa ja mikä on sallittu liikennemäärä. Levytila loppuu nopeasti kesken etenkin, jos yrityksen sähköpostit ovat samassa palvelinpaketissa. Edullisimmissa paketeissa myös liikennemäärä on usein rajoitettu.
  • CPU (suorittimet) ja RAM (muisti). Suorittimien ja muistin määrä vaikuttaa palvelun toiminnan nopeuteen ja kuinka raskaita sovelluksia voidaan ajaa kotisivuilla.
  • Paljonko on sähköpostilaatikkoja
  • Sisältyykö pakettiin SSL-sertifikaatti
  • Minkälainen on palveluntarjoajan tuki- ja asiakaspalvelu

Monilla palveluntarjoajilla on lisäksi erityisesti WordPress -sivuistoille räätälöityjä palvelinpaketteja.

3. Valitse sopiva julkaisualusta

Julkaisualusta eli sisällönhallintajärjestelmä (CMS) on ohjelmisto tai sovellus, jota käytetään yrityksen kotisivuston sisällön luomiseen ja hallintaan. Hyvä julkaisualusta helpottaa sisällön julkaisemista ja sivuston ylläpitoa. Markkinoilla on useita erilaisia julkaisualustoja. Tässä on lyhyesti esitelty muutamia suosittuja järjestelmiä.

WordPress

WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä. WordPressin suosioon on useita syitä. Se on avoimen lähdekoodin -ohjelma ja näin se on ilmainen asentaa ja käyttää. WordPressiin on saatavilla lukemattomasti ilmaisia ja maksullisia lisäosia, joiden avulla on mahdollista kehittää monipuolisia verkkopalveluja kohtuullisen pienelläkin budjetilla. Useimmat verkkosivustojen kehittäjät tuntevat WordPressinn, joten osaavien tekijöiden löytäminen ei ole hankalaa. Perinteisistä WordPress on ollut etenkin pienempien yrityksien ja verkkopalveluiden suosiossa, mutta viime aikoina yhä suuremmatkin verkkosivustot on rakennettu WordPressillä.

Joomla

Joomla on suosittu ja ilmainen julkaisualusta. Se on kuitenkin viime vuosina jo jäänyt pahasti WordPressin jalkoihin. Joomla hyvä vaihtoehto pienempien ja keskisuurien kotisivustojen rakentamiseen ja monipuolisen sisällön hallinnointiin. Joomlaan on saatavilla vähemmän lisäosia, kuin WordPressiin.

Wix

Wix on kehittynyt ja helppokäyttöinen ”kotisivukone”. Se on siis kuukausimaksullinen palvelupaketti, joka pitää sisällään kaiken tarvittavan yrityksen kotisivujen toteuttamiseen.
Se tarjoaa työkalut, joiden avulla voidaan toteuttaa ammattimaiset kotisivut ilman koodausta. Ohjelman suosio perustuu pitkälti sen kehittyneeseen ja helppokäyttöiseen drag & drop -editoriin. Muita suosittuja kotisivukoneita on muun muassa Squarespace ja Webnode.

Drupal

Drupal on suosittu järjestelmä etenkin suurempien yrityksien ja yhdistysten sekä laajojen mediasivustojen julkaisualustaksi. Se on joustava, monipuolinen ja helposti laajennettavissa oleva järjestelmä. Kotisivujen toteuttaminen Drupalilla on vaativampaan kuin, esimerkiksi WordPressillä tai Joomlalla ja onkin suunnattu suuremmille sivustoille ja vaativampaan käyttöön.

4. Kerro selkeästi mitä yrityksesi tekee ja tarjoaa

Tutkimuksien mukaan käyttäjät ovat kotisivuilla keskimäärin 10-20 sekuntia. Tässä ajassa yrityksen kotisivujen pitää pystyä vakuuttamaan vierailija siitä, että hän löytää sieltä etsimänsä palvelut, tuotteet tai tiedot. Mikäli kotisivut vaikuttavat epäselviltä tai eivät muuten vakuuta niin käyttäjä on vain kahden klikkauksen päässä kilpailijan sivuista.

5. Hakukoneoptimointi kuntoon

Hakukoneoptimoinnin tavoite on, että yrityksen kotisivut sijoittuvat tärkeimmillä hakusanoilla mahdollisimman korkealle Googlen ja muiden hakukoneiden tuloksissa. Hyvin optimoiduille kotisivustoille saadaan hakukoneiden kautta arvokasta kävijätrafiikkia ilmaiseksi.

Hakukonesijoittumiseen vaikuttaa muun muassa verkkosivuston tekninen toteutus, sisältö ja sivustolle johtavat linkitykset muilta sivuilta.