Verkkokauppa on avattu ja vain asiakkaat puuttuvat. Mitä tehdä? Tässä muutamia vinkkejä joilla pääset alkuun.

1. Tuotetiedot ja -kuvat kuntoon

Kattavat tuotetiedot ja hyvät tuotekuvat ja -videot ovat verkkokauppiaille kaupanteon kulmakivi. Useimmissa verkkokaupoissa nämä ovatkin kunnossa, mutta edelleen on verkkokauppoja missä tuotekuvat ja muut tuotetiedot ovat hyvin puutteellisia.

Mitä paremmat tiedot tuotteesta on, sitä helpompaa ostopäätöksen tekeminen on. Lisäksi tarjoamalla mahdollisimman paljon tietoa tuotteesta voidaan vähentää tuotepalautuksien määrää.

Kattavat tuotetiedot auttavat myös tuotteiden löytymistä Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.

2. Mainosta tuotteita Facebookin ja Googlen mainosverkostossa

Facebookin ja Googlen mainosverkostot tarjoavat verkkokauppiaalle kehittyneet työkalut tuotteiden mainostukseen. Tuotemainokset voidaan kohdistaa tehokkaasti mm. asuinpaikan, iän, sukupuolen, kiinnostuksien, ostotottumusten, ammatin, koulutuksen jne. perusteella. Mainoksia voidaan myös kohdentaa näkymään vaikkapa verkkokaupassa jo aiemmin vieraille henkilöille tai vain vanhoille asiakkaille. Mahdollisuuksia kohdentamiseen on valtavasti.

Mainonta voidaan sovittaa yrityksen mainosbudjetin mukaan. Jo muutaman satasen kuukausibudjetilla pääsee alkuun ja budjettia voi helposti säätää tuloksien mukaan.

Facebookin ja Googlen mainosverkostot kattavat useimmat, etenkin länsimaissa, suosituimmat sosiaaliset mediat ja verkkopalvelut.

3. Kanta-asiakaskirjeet ja muu sähköpostimarkkinointi

Oikein toteutettuna sähköpostimarkkinointi on erittäin tehokas ja edullinen keino verkkokaupan markkinointiin.

Tärkeintä on muistaa, että lähetä sähköposteja vain niille henkilöille, jotka ovat antaneet markkinointiin luvan. Kuluttajille markkinoinnissa tämä onkin säädösten puitteissa pakollista ja vaikka markkinoisit b2b -tuotteita yrityspäättäjille niin silloinkin resurssien tuhlaus epämääräisten päättäjälistojen hankkimiseen on pääsääntöisesti turhaa. Koska itse avasit viimeksi tuntemattomalta lähettäjältä tulleen markkinointisähköpostin?

Pidä sähköpostit lyhyinä ja relevantteina. Älä mainosta liian useita eri tuotteita vaan keskity vain yhteen tai kahteen tarjoukseen, tarjoustuotteeseen tai tuotekategoriaan. Näin voit jo sähköpostin otsikossa kertoa mitä tarjous koskee, esim. Kaikki kesävaatteet -20 % tai Kaikki yli 30 euron tilaukset toimituskuluitta.

Mahdollisuuksien puitteissa pyri myös kohdistamaan sähköpostit vastaanottajien iän, sukupuolen ja ostokäyttäytymisen mukaan.

Markkinoinnin automaatiolla voidaan tehostaa verkkokaupan sähköpostimarkkinointia.

4. Hakukoneoptimointi

Googlen ja muiden hakukoneiden hakutulosten kautta saadaan sivustolle orgaanista, eli ilmaista trafiikkia. Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi tärkeimmistä verkkokaupan markkinointikeinosta. Käyttäjät etsivät jatkuvasti Googlesta ja muista hakukoneista tietoa tuotteista ja mitä paremmin verkkokaupan tuotteet sijoittuvat hakutuloksissa sitä enemmän verkkokauppaan saadaan trafiikkia. Verkkokaupan hakukoneoptimointi on kriittinen osa, jotta verkkokaupan tuotteet löytyvät mahdollisimman hyvin hakutuloksista.

Hakukoneoptimointi jakautuu käytännössä kahteen osa-alueeseen. Teknisellä optimoinnilla tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joilla parannetaan verkkokaupan teknistä toimivuutta hakukoneiden näkökulmasta. Tämä tarkoittaa esim. sitä, että verkkokauppa latautuu nopeasti ja se tukee mobiililaitteita. Sisältöoptimoinnilla taas pyritään tuottamaan verkkokauppaan mahdollisimman ajankohtaista, kattavaa ja luotettavaa tietoa haetusta tuotteista.

5. Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi eli influencer markkinointi on mainosmuoto, jossa hyödynnetään vaikuttajaa osana markkinointistrategiaa. Useimmiten tällä tarkoitetaan sitä, että yritys tekee yhteistyötä sosiaalisessa mediassa tunnetun henkilön kanssa.

Vaikuttajamarkkinointi voi olla hyvin tehokasta ja se onkin kasvanut merkittävästi viime vuosina. Tälle on selkeä syy. Vaikuttajamarkkinoinnilla tavoitetaan hyvin etenkin nuoret ja nuoret aikuiset sekä muut kohderyhmät, joita ei tavoiteta hyvin perinteisten kanavien kautta.  Lisäksi jaikuttajia myös uskotaan paremmin kuin yritysten perinteisiä mainoksia.

Vaikuttajamarkkinoinnin voi aloittaa esimerkiksi etsimällä bloggaajia vai tubettajia, jotka henkilöbrändiltään soveltuisivat verkkokaupan markkinointiin ja tämän jälkeen ottamalla heihin yhteyttä yhteistyön osalta. On hyvä muistaa, että vaikuttajien ei tarvitse olla julkisuudessa tunnettuja henkilöitä. Vaikuttajamarkkinoinnissa voidaan käyttää long tail -tyyppistä lähestymistapaa eli etsitään niitä vaikuttajia, jotka ovat keskittyneet hyvin erityisiin osa-alueisiin. Esimerkiksi lemmieläintarvikkeita myyvälle verkkokaupalla yhteistyö palvelukoirien koulutukseen keskittyvän blogistin kanssa voisi olla hyvinkin hedelmällistä, vaikka blogia ei seuraisikaan kuin muutama sata henkilöä.